5 januari 2025
De cruise-industrie als geheel kende een geweldig 2024, maar Royal Caribbean viel duidelijk op door een van de beste jaren ooit te beleven. Dat zegt CEO Michael Bayley die terugblikte op het voorbije jaar. Royal Caribbean International lanceerde onder meer twee bijzondere schepen, kondigde nieuwe particuliere bestemmingen aan en wist haar winst tot recordhoogtes op te drijven.
Nog niet zo lang geleden kreunden alle cruiserederijen onder verpletterende schulden, verliezen en een probleem met de publieke perceptie, allemaal gekoppeld aan de Covid-pandemie. Het herstel van Royal Caribbean heeft een meteorietpad gevolgd, met winsten die aanzienlijk hoger lagen dan die van de concurrenten, een reeks nieuwe schepen, gedurfde strategische zetten en recordresultaten.
CEO Michael Bayley spreekt op LinkedIn van een ‘meteorisch’ jaar met mijlpaal na mijlpaal en onderscheiding na onderscheiding en kijkt nu al uit naar een nog groter jaar 2025. “We praten over een iconisch jaar. Hoe je het ook bekijkt, 2024 was buitengewoon voor Royal Caribbean, vol mijlpalen die onze toewijding aan het leveren van de absoluut ultieme vakanties onderstrepen. We begonnen het jaar met de lancering van Icon of the Seas, een uniek schip met recordbrekende voorzieningen voor elk type gezin en vakantieganger en Lionel Messi als hoofdact op de naamgevingsviering. Daarna volgde Utopia of the Seas, omgedoopt tot The World’s Biggest Weekend, die de ultieme korte vakantie biedt.
We kondigden opwindende nieuwe bestemmingen aan, waaronder de Royal Beach Club Paradise Island op de Bahama’s en Royal Beach Club Cozumel in Mexico, die de ultieme stranddagervaring bieden met prachtige stranden, zwembaden, swim-up bars en lokale culturele accenten. Bovendien vierden we de opening van Hideaway Beach, de eerste zone alleen voor volwassenen op Perfect Day at CocoCay.”
Verder kondigde Royal Caribbean de upgrade aan van Allure of the Seas, die in de zomer van 2025 de Europese avonturen opnieuw zal definiëren, en onthulde plannen voor Star of the Seas, die binnenkort aan de vloot wordt toegevoegd en wekelijks vanuit Port Canaveral naar de Caraïben zal varen. Daarbovenop tekende de rederij een overeenkomst voor de bouw van een vierde Icon Class-schip, waarmee ze haar erfenis van revolutionaire ervaringen voortzet.
De financiële resultaten zijn volgens de rederij het bewijs hoe goed Royal Caribbean het doet als cruisemaatschappij. De Royal Caribbean Group realiseerde dubbele groeicijfers en ‘monsterlijke omzetcijfers’. Elk kwartaal haalde het bedrijf miljarden aan omzet binnen van 3,7 miljard USD in het eerste kwartaal tot 4,9 miljard USD in het jongste kwartaal.
Het financiële succes van het bedrijf werd gedreven door een sterke vraag naar cruises, ondersteund door zowel loyale terugkerende klanten als een toenemend aantal reizigers dat voor de eerste keer een vakantie boekte bij Royal Caribbean. Ook de consumentenbestedingen aan boord waren een belangrijke factor in de groei van de winst. Het Royal Caribbean-aandeel is het hele jaar door gestegen en sluit het jaar af op circa 230 USD of 220 euro. Dat is bijna het tienvoud van tijdens de pandemie.